Veteraanit kuntoutuvat Caritaksessa

23052017

veteraanikuntoutus

Kuva: Veteraanien keski-ikä on tällä hetkellä 92 vuotta. Veteraanikuntoutuksen tavoitteena on tukea veteraanien hyvää toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista.

Moniammatillista huolenpitoa ja yhdessäoloa

Kevään veteraanikuntoutuksen viimeisillä viikoilla Salme, Eeva, Aini, Sirkka ja Kirsti päivittelevät ajan nopeaa kulkua. Yhdessäoloa olisi jatkettu mielellään vielä pidempäänkin, sillä kuntoutuspäivät ovat sujuneet rattoisasti. Erityisen paljon naiset ovat pitäneet kuntoutukseen sisältyvistä hoidoista ja tietenkin yhteisistä keskusteluhetkistä. Juttua naisilla onkin riittänyt, koska tämä porukka on ollut varsin puheliasta ja aktiivista sakkia. ”Kyllä meistä on pidetty täällä hyvää huolta”, tuumaavat naiset kahvittelun lomassa.

Veteraanikuntoutuksen kesto on 5 viikkoa ja kuntoutuspäiviä viikossa on kaksi, tiistaisin ja torstaisin. Kuntoutusjakson aluksi osallistujien yksilöllistä toimintakykyä ja terveydentilaa arvioidaan moniammatillisesti. Arvioinnin pohjalta kuntoutuksen tavoitteena on hoitaa ja tukea veteraanien kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä mahdollisimman itsenäistä toimintakykyä. Kuntoutukseen sisältyy lääkärikäynti, fysio- tai toimintaterapiaa, keskusteluryhmiä sekä jalkahoitoa. Ryhmissä veteraanit kuntoilevat, saavat asiantuntijoiden ohjausta ravitsemukseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen liittyen sekä keskustelevat yhdessä ajankohtaisista asioista. Kuntoutuspäivien ohjelmaan on järjestetty aikaa myös levolle.

Caritaksen järjestämästä veteraanikuntoutuksen toteutustavasta on pidetty, koska monet veteraanit eivät enää jaksa osallistua matkustusta ja majoittumista edellyttäville kuntoutusjaksoille. Päivämuotoinen kuntoutus mahdollistaa osallistumisen niin, että illaksi pääsee omaan kotiin.

Toimintaterapeutti

Kuva: Caritaksen veteraanikuntoutuksessa ohjaajina toimivat fysio- ja toimintaterapeutit. Kuvassa fysioterapeutti Heidi Kotajärvi lukemassa Eevan kanssa perinnelottien juhlajulkaisua.

jalkahoidossa

Kuva: Veteraanien kuntoutukseen kuuluu kosmetologin antama jalkahoito. Sirkka nautti hoidoista.

Liikunta ja elämänasenne pitkän iän salaisuus

104-vuotias Salme Haltia osallistuu Caritaksen veteraanikuntoutukseen neljättä kertaa. Oulusta kotoisin oleva, omassa asunnossa itsenäisesti asuva Salme on ikäisekseen varsin vetreässä kunnossa. Salmen iloinen olemus ilahduttaa aina kanssaolijoita. Kun Salmelta tiedustelee, minkä hän arvelee olevan pitkän ikänsä salaisuus, toteaa Salme enempiä pohtimatta: ”Sitähän ne kaikki aina kyselee ja haluaisivat tietää. Minä olen koko ikäni liikkunut paljon, luulen että se on suurin syy. Hiihtänyt ja kuulunut nuorena voimisteluseuraankin. – Ja se positiivinen asenne tietenkin!” Positiivisen asenteen merkitystä ei ole vaikea uskoa, kun Salme kertoo nuoruusvuosistaan sota-ajan Suomessa. Lääkintälottana 16-vuotiaana toiminut Salme ei silti halua liikoja muistella sotaa, vaan keskittyy mieluiten tähän päivään ja iloa tuottaviin asioihin: ”Olihan se sota kamalaa aikaa, mutta nyt paistaa aurinko.”

Salme

Kuva: 104-vuotias Salme on pyrkinyt aina löytämään asioista positiiviset puolet.

Salme kuntosalilla

Kuva: Koko ikänsä liikuntaa harrastanut Salme on ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa.

Ravitsemusneuvontaa ja reseptien jakamista

Caritas Ravintoloiden palveluesimies Aila Tiiliharju tarjosi veteraanikuntoutukseen osallistuneille ravitsemusneuvontaa. Tämänkertaisen veteraanikuntoutuksen osallistujat olivat kaikki naisia, joita yhdistävä tekijä löytyikin juuri ruuanlaitosta. Kaikki olivat innokkaita laittamaan itse ruokaa: ”Ruuanlaitto ja leipominen tuo päivään sisältöä ja pitää mielen virkeänä”, toteaa Aini.

Perinteisten ruokien ohjeet olivat monella kirkkaassa muistissa ja ruuanlaittovinkkejä jaettiinkin innokkaasti kuntoutuksen aikana. 89-vuotias Sirkka leipoo edelleen usein karjalanpiirakoita, joita hän arveli vuodessa tekevänsä vähintään tuhannen kappaletta. Innokkaita syömäreitä löytyy lapsenlapsista, jotka pitivät piirakoita tietenkin maailman parhaina. Ravitsemuksesta kertomassa ollut Aila antoi naisille ohjeita vaivattomien ja ravitsevien kotiruokien valmistukseen. Myös uusista ruokalajeista ja tuotteista oltiin ryhmässä kiinnostuneita. Mikseipä seuraavalla kerralla voisi tarjota lastenlapsille esimerkiksi vaikka tortilloja.

Veteraanikuntoutukset jatkuvat syksyllä

Sotiemme veteraanit ovat aina olleet erityisen lähellä Caritaksen sydäntä. Vuonna 1998 useat Oulun veteraanijärjestöt olivat perustamassa Caritas-Säätiötä, jolloin myös kuntoutus kirjattiin osaksi Caritas-Säätiön perustarkoitusta. Vuoden 2017 alkaessa sotiemme veteraaneja on joukossamme enää 17 000, ja heistä sotainvalideja on 2 500. Keski-ikä veteraaneilla on tällä hetkellä 92 vuotta. Veteraanikuntoutus on vuosien 1939–1945 sotiin osallistuneiden henkilöiden ja heidän puolisoidensa toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi annettavaa laitos- tai avomuotoista kuntoutusta, johon sisältyy myös tarpeellinen tutkimus ja hoito. Oululainen rintamasotilas-, rintamapalvelus- tai rintamatunnuksen omaava veteraani voi hakea veteraanikuntoutusta Oulun kaupungin kuntoutuspalveluista. Caritaksella veteraanikuntoutusta järjestetään seuraavan kerran ensi syksynä.