Terveysliikuntaa vai tehokuureja?

05082016

Kesäloma saattoi houkutella lenkkeilyn sijasta löhöilyyn ja grillaillen hankitut kilot painavat vyötäröllä. Media tarjoaa avuksi superdieettejä ja tehokuureja, joilla luvataan kesäkilot pois kuukaudessa. Teholiikuntaan tottumattoman ihmisen haastaessaan itsensä kuukauden rääkkiin, on tuloksena lähes poikkeuksetta liian kova aloitus, täydellinen väsähtäminen ja liikuntakipinän kadottaminen.

Liikuntaan tarvitaan säännöllisyyttä ja jatkuvuutta

Liikunta tulisi nähdä pidempiaikaisena sijoituksena omaan terveyteen, sillä pysyviä muutoksia voidaan saavuttaa vain, kun säännöllisestä liikunnasta tulee osa arkea. UKK-instituutin kehittämään Liikuntapiirakkaan on kiteytetty terveysliikunnan suositus: paranna kestävyyskuntoa liikkumalla viikossa vähintään kaksi ja puoli tuntia reippaasti tai tunti ja vartti rasittavasti. Lisäksi tulisi kohentaa lihaskuntoa ja kehittää liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa.

liikuntapiirakka

Liikuntapiirakka havainnollistaa terveysliikunnan suosituksen. Lähde: www.ukkinstituutti.fi

 

Paranna kestävyyskuntoa

Kestävyysliikunnan kuormittavuus valitaan kuntotason mukaan. Liikunnan harrastamista aloittelevalle henkilölle riittää reipas liikkuminen vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa. Tottunut liikunnan harrastaja tarvitsee kuntonsa kehittämiseksi rasittavampaa liikuntaa vähintään tunnin ja 15 minuuttia viikossa. Terveyshyödyt lisääntyvät ja kunto kasvaa, kun liikunnan kestoa ja kuormittavuutta nostetaan asteittain minimisuosituksia korkeammiksi. Reippaaseen kestävyysliikuntaan soveltuvia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kävely, pyöräily sekä raskaat pihatyöt. Rasittavampaa liikuntaa harrastava voi valita lajeikseen esim. juoksun, pallopelin tai sykettä nostavan ryhmäliikunnan.

Kehitä lihasvoimaa ja liikehallintaa

Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää liikuntaa tulisi harrastaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Kuntosaliharjoittelu ja kuntopiirit sopivat hyvin lihasvoiman kehittämiseen. Vastaavasti tanssi ja monet itämaiset lajit tai-chistä joogaan kehittävät liikehallintaa. Nivelten liikkuvuutta ja lihasten joustavuutta ylläpidetään venyttelyllä.

Apua liikunnan aloittamiseen ryhmävalmennuksesta

Caritas Kuntoutus tarjoaa yksilöllistä kuntovalmennusta pienryhmissä (6-10 hlö/ryhmä). Ryhmät soveltuvat henkilöille, jotka haluavat aloittaa liikunnan harrastamisen, kohottaa kuntoaan ja saada ammattilaisen vinkit kunnon parantamiseen. Ryhmässä tapahtuva harjoittelu lisää motivaatiota säännölliseen liikunnan harrastamiseen ja tuo sosiaalisia kontakteja. Ryhmävalmennus sopii myös painonhallinnan tueksi. Ryhmissä ohjaajana toimii fysioterapeutti, joka ohjaa ja neuvoo asiakkaita henkilökohtaisesti tavoitteelliseen, tehokkaaseen ja turvalliseen liikkumiseen.

Uudet ryhmät aloittavat elo- ja syyskuun aikana, joten vielä ehdit ilmoittautua mukaan. Lue lisää ryhmävalmennuksista nettisivuiltamme tai soita kuntoutussihteerillemme numeroon 044 468 4271.

Teksti: Jaana Karjalainen, työfysioterapeutti, Caritas Kuntoutus