Selkäviikko: Oikaise itsesi, huomio ryhtiin!

13102016

jooga_netti

Selkäranka on sivulta katsottuna muodoltaan loivan S-kirjaimen muotoinen, jolloin alaselkä on pienessä notkossa ja yläselkä vastaavasti hieman pyöreänä. Tämä selkärangan luonnollinen asento mahdollistaa selän joustavat liikkeet ja kuormittaa nikamia sekä välilevyjä tasaisesti.

Lihasten voima ja joustavuus vaikuttavat jokaisen ihmisen yksilölliseen ryhtiin. Keskivartalon syvät lihakset, samoin kuin yläselän lihakset ylläpitävät ryhtiä ja niitä vodaankin kutsua ryhtilihaksiksi. Nämä lihakset tukevat selkärankaa ja kannattelevat samalla kehon asentoa. Pitkäkestoiset ja yksipuoliset asennot rajoittavat kehon liikkeitä sekä aiheuttavat lihaskireyksiä ja -heikkouksia. Esimerkiksi näyttöpäätetyöskentely aiheuttaa kireyttä muun muassa rintalihaksissa, jolloin ryhti painuu helposti etukumaraksi.

Selkärangan rakenne on jokaisella ihmisellä yksilöllinen, eikä sitä voi muuttaa. Lihaksiin voidaan kuitenkin vaikuttaa niitä vahvistamalla ja venyttämällä ja näin muokata ryhtiä. Hyvässä ryhdissä haetaan rankaan pituutta ja lihaksiin sopivasti rentoutta. Tasapainoinen lihaskunto onkin edellytys ryhdin säilymiselle ja selkärangan hyvälle asennolle.

Oman ryhtisi voit testata Selkäkanavan Raimo Rangan ryhtitestillä (http://selkakanava.fi/hyva-ryhti-ehkaisee-selkakipua). Selkäkanavan sivuilta löydät myös hyviä harjoituksia ryhtisi ylläpitämiseen ja parantamiseen (http://selkakanava.fi/jumppaohjeita-selalle-ja-niskalle).

Caritas Kuntoutuksen ammattilaiset auttavat sinua lihaskunnon vahvistamisessa. Tutustu ohjattuihin liikuntapalveluihimme