Selkäviikko: Muista liikunta!

14102016

venyttely_selkaryhma_pienennetty

Perusohje selkäkivun hoidossa on päivittäisten toimintojen jatkaminen kivun sallimissa rajoissa heti, kun liikkuminen suinkin vain onnistuu. Pitkä vuodelepo voi hidastaa selkäkivusta toipumista, minkä vuoksi kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä ja vesikävelyä voi harrastaa heti alusta alkaen omaa kuntoa tarkkaillen. Jos oire pitkittyy, voidaan avuksi tarvita ohjattua liikunnallista kuntoutusta fysioterapeutin ohjauksessa.

Myös yleiskuntoa parantavalla liikunnalla on myönteisiä vaikutuksia niin selän toimintakykyyn kuin oireisiinkin. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, jolloin toimintakyky paranee ja selkäkipu vähenee. On tärkeä löytää itselleen sopiva liikuntamuoto, sillä mielihyvää tuottava liikunta lievittää kipua. Selkäoireiselle soveltuvia liikuntalajeja ovat mm. kävely ja sauvakävely, hiihto, pyöräily, uinti, vesijuoksu ja -kävely, jooga, pilates-harjoittelu, kuntosaliharjoittelu ja tanssi. Liikuntaharjoittelu kannattaa aloittaa asteittain, jolloin harjoittelun tehoa ja kestoa lisätään vähitellen omaa selkää ”kuunnellen”.

Caritas Kuntoutus järjestää ohjattua ryhmämuotoista kuntoutusta henkilöille, joilla on toistuvia tai pitkittyneitä alaselkäoireita. Kuntoutusryhmät on suunnattu henkilöille, joiden alaselkäkipujen taustalla ei ole vakavaa vammaa tai leikkaushoitoa vaativaa selkäsairautta. Lisätietoa ryhmistä saat soittamalla numeroon 044 468 4271. Lue lisää alaselkäoireisten ryhmäkuntoutuksesta täältä.