”Samassa veneessä ollaan ja eteenpäin mennään” – Syksyn veteraanien päiväkuntoutukset ovat käynnistyneet

20102017

veteraanikuntoutus

Kuva: ”Samassa veneessä ollaan ja eteenpäin mennään”, kuvastaa tämä hieno veneteos, jonka tekijöinä ovat syksyn ensimmäisen veteraanikuntoutuksemme osallistujat. Ryhmä koostui kolmesta miehestä ja kolmesta naisesta, joiden ikähaarukka oli 88-94 vuotta. Osallistujat nauttivat yhdessäolosta.

Geronomin osaaminen osana Caritas Kuntoutuksen moniammatillista työryhmää

Tämän syksyn veteraanien päiväkuntoutukset Caritaksessa toteutetaan aiempaan poiketen työparityöskentelynä ja ryhmän ohjaajana toimii toimintaterapeutin lisäksi geronomi. Geronomin (AMK) osaaminen edustaa kokonaisvaltaista ymmärrystä vanhenemisesta, jossa ikääntynyt ihminen nähdään aktiivisena toimijana ja oman yhteisönsä jäsenenä. ”Geronomi on ollut meillä Caritas Kuntoutuksessa hieno lisä moniammatilliseen työryhmäämme. Ikääntyneet ovat meille asiakkaina erityisen tärkeitä. Yhteisön näkökulmasta ikäihmiset ovat suuri rikkaus ja voimavara”, toteaa kuntoutuspäällikkö Paula Oikarainen.

Veteraanikuntoutuksen kesto on 5 viikkoa ja kuntoutuspäiviä viikossa on kaksi, tiistaisin ja torstaisin. Kuntoutusjakson aluksi osallistujien yksilöllistä toimintakykyä ja terveydentilaa arvioidaan moniammatillisesti. Arvioinnin pohjalta kuntoutuksen tavoitteena on edesauttaa veteraanien itsenäistä selviytymistä arjessa ja omatoimisuutta. Kuntoutukseen sisältyy lääkärikäynti, fysio- tai toimintaterapiaa, jalkahoitajan palvelut sekä toiminnallis-liikuntapainoitteisia ryhmiä. Toiminnallisten ryhmien aihepiirit ovat rakentuneet veteraanien tarpeiden ja toiveiden pohjalle ja yhdessä käsitellään ajankohtaisista asioista. Liikuntaryhmien sisältö pohjautuvat toimintakyvyn arviointeihin. Kuntoutuspäivien ohjelmaan on järjestetty aikaa myös levolle.

muistipeli_suomi_DSC_3789_

Kuvat: Ryhmän yhteisellä toiminnallisella hetkellä virkistettiin muistia muun muassa musiikkiaiheisella muistiharjoituksella. Oman elämän reittejä kuljettiin uudelleen vanhan Suomen kartalla, ja kartta täyttyikin melkein joka suuntaan risteävistä nauhoista. Ryhmätehtävät nostattivat mieleen monenlaisia muistoja ja synnyttivät mielenkiintoisia keskusteluita elämänkulusta.

”Parasta on yhdessäolo”

Viimeisinä kuntoutuspäivinä kysyimme ryhmäläisiltä, mikä veteraanikuntoutusjaksossa on ollut antoisinta: ”Parasta on tietenkin ollut tämä yhdessäolo ja uusiin ihmisiin tutustuminen”, totesi Aino, 88, muiden nyökytellessä taustalla. ”Vaikka täytyy kyllä myöntää, että on ollut myös väsymystä, mutta se ei ole ollenkaan pahaa väsymystä!”, lisäsi perään Helena, 94.

Viimeisellä yhteisellä tuokiolla veteraanikuntoutuksen osallistujista otettiin muistoksi yhteiskuva ja hyvästejä ryhmälle toivoteltiin haikein mielin, mutta kiitollisina tästä yhdessä vietetystä mukavasta ajasta.

Syksyn aikana Caritas Kuntoutuksessa toteutetaan vielä kaksi päiväkuntoutuskurssia. Oululainen rintamasotilas-, rintamapalvelus- tai rintamatunnuksen omaava veteraani voi hakea veteraanikuntoutusta Oulun kaupungin kuntoutuspalveluista.

Lisätietoja antaa kuntoutussihteeri, geronomi Marianne Sarre, 044 468 4271.