Porkkanoita ja porinoita – Annansilmän toiminnallinen ryhmä

03112016

porkkanoita

Porkkananippu hupenee joutuisasti pöydältä, kun palvelukoti Caritas Annansilmän asukkaat pääsevät tositoimiin. Tarkoituksena on nimittäin pilkkoa porkkanat kattilaan ja keittää lounaalle lisukkeeksi oman maan satoa. Osa ryhmäläisistä seurailee ja osallistuu toimintaan kommentoimalla porkkanoiden ulkonäköä sekä antamalla hyviä ohjeita.

Kuluneen kesän ja syksyn aikana on Annansilmän torstaiaamupäiviin kuulunut toimintaterapiaryhmän kokoontuminen, jonka päätavoitteena on yhteisöllisyyden tukeminen. Aloitimme toukokuussa miettimällä ryhmälle oman nimen ja ryhmämme nimeksi valikoitu Virkut Seniorit. Nimikin sen jo kertoo, ikääntyvä ihminen mieltää itsensä edelleen toimivana ja osallistuvana aktiivisena tekijänä. Yhdessä myös kirjattiin toimintaa sujuvoittavat ja kaikkien osallistumista mahdollistavat ryhmän ”pelisäännöt”, joihin kuuluu muun muassa toisten mielipiteiden kunnioittaminen ja osallistuminen omien voimavarojen mukaisesti. Ryhmäämme on osallistunut keskimäärin 8 palvelukodin 72-93 vuotiasta, toimintakyvyltään hyvinkin erilaista asukasta.

Vaikea afasia tai muistisairaus ei ryhmään osallistumista kuitenkaan estä, sillä esimerkiksi ryhmässä käytetty musiikki on avannut aisteja ja tuonut kauan sitten opitut laulun sanat mieleen. Musiikin lisäksi ryhmässä on tehty kukkakimppuja omaksi ja muiden iloksi, muisteltu vanhoja perinteitä, painettu oma seinävaate, jumpattu sekä tietenkin kahviteltu sisäpihalle tehtyjen ulkoilu- ja pelireissujen lomassa.  Toiminta on yhdessä ideoitua ja ryhmässä on pyritty löytämään osallistujille merkityksellisiä toimintoja, joita on voitu ryhmän puitteissa soveltaa ja toteuttaa. Jokaisella on ryhmässä myös omaa aikaa kertoa kuulumisiaan ja mietteitään, omalla tavallaan, joskus pelkästään hymyillen tai nyökytellen, joskus vuolaammin viikon tapahtumista kertoen.

Kasvimaaprojekti

Kuluneen toimintakauden läpi on kantanut kasvimaaprojektimme, jonka perustimme alkukesästä talon pihalle. Kasvilaareihin kylvettiin ryhmäläisten toimesta perunaa, porkkanaa, kahta sorttia sipulia sekä istutettiin raparperia. Silmäniloakaan ei unohdettu ja niinpä kehäkukat, auringonkukat sekä ruiskaunokit saivat sijansa hyötykasvien vieressä.  Asukkaat ovat hoitaneet kasvimaata omien voimavarojensa mukaan, ylimmän puutarhurin huolehtiessa loistavasti tämän kasvukauden kastelusta! Harvennukset ja rikkaruohon kitkemiset ovat tulleet hoidetuksi kuin itsestään, ketään ei ole tarvinnut siihen kehottaa. Syksyllä satoa on päästy korjaamaan useaan otteeseen ja oman maan perunat ja sipulit voikastikkeen kanssa ovat maistuneet koko palvelukodin asukkaille, makeista porkkanoista puhumattakaan!

Loppuun vielä pieni kierros asukkaiden keskuudessa, mitä he ovat Virkut Seniorit – ryhmän kokoontumisista mieltä? Ryhmäläiset ovat itse kokeneet kokoontumiset hyvin positiivisesti, toiminta on otettu ilolla vastaan ja ryhmässä tekeminen on ollut mukavaa. Ryhmä on tuonut vaihtelua palvelukodin arkeen ja osallistuminen on virkistänyt mieltä ja kehoa.  Yksi painokkaimmista palautteista on 88-vuotiaan asukkaan kommentti: Parasta on ollut pottumaa!

Kaija-Leena Väisänen,
toimintaterapeutti, Caritas Kuntoutus