Mitä tehdä, kun kipu iskee?

08062016

kun kipu iskee kuva

1. Hakeudu lääkäriin

Lääkäri tarkastaa, ettei oireiden taustalla ole jokin muu kuin tuki- ja liikuntaelinsairaus. Hän voi myös määrätä oireita helpottavan lääkityksen tai teettää tarkempia tutkimuksia kuten röntgen-kuvauksen. Mikäli oire on tuki- ja liikuntaelinperäinen ja kuntoutettavissa fysioterapialla, lääkäri kirjoittaa sinulle tutkimus- ja hoitomääräyksen eli fysioterapialähetteen. Lähetteessä lääkäri määrittelee hoidon toiminnallisen diagnoosin, fysioterapian tavoitteen ja hoitokäyntien määrän. Lähetteen fysioterapiaan voi kirjoittaa esim. terveyskeskus-, sairaala-, työterveys- tai yksityislääkäri.

2. Sait lähetteen, tule Caritas Kuntoutukseen

Ota seuraavaksi yhteyttä Caritas Kuntoutukseen. Sinulle nimetään oma fysioterapeutti, joka vastaa koko terapiasarjasta. Fysioterapeutti ja asiakas päättävät terapian tavoitteista ja toteutustavasta, sekä tekevät terapian etenemiseen ja aikatauluun liittyvän suunnitelman.

3. Hyödynnä koko terapiajakso

Lähete on voimassa yhden vuoden ja hoitokerrat voi käyttää sen aikana useammassa jaksossa niin kuin itselle parhaiten sopii. Esim. 10 kerran fysioterapiajaksosta voi käydä 5 kertaa keväällä ja 5 kertaa syksyllä.

Fysioterapiajakson tarkoituksena on ohjata asiakasta harjoittelemaan ja motivoida ylläpitämään lihaksiston kuntoa, koordinaatiota ja kestävyyttä fysioterapiajakson aikana ja sen jälkeen. Fysioterapeutin rooli on useimmiten toimia ohjaajana ja kannustajana omatoimiselle kuntoutumiselle. Tavoitteena on laadukas ja vaikuttava terapia sekä onnistunut kuntoutuminen.

Caritas Kuntoutuksen fysioterapia-asiakkailla on mahdollisuus käyttää maksutta kuntosaliamme yleisövuoroilla kuntoutusjakson ajan. Haluamme tarjota edun asiakkaillemme, koska säännöllisellä kuntosaliharjoittelulla voidaan merkittävästi edistää kuntoutumista ja ennaltaehkäistä oireiden uusiutumista.

Ohjeet antoi Caritas Kuntoutuksen työfysioterapeutti Jaana Karjalainen.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu huhtikuussa 2016 Forum 24 -lehden Caritas – Keskellä elämää -liitteessä.