Kunnon startti kuntoiluun – kokemuksia valmennusryhmäläisiltä

17102016

20161011_141358_

Kuntosalilta kantautuu iloinen puheensorina. Seitsemän motivoitunutta kuntoilijaa on kokoontunut viimeiselle ohjatulle tunnille ennen omatoimisen harjoittelun jakson alkamista. Viiden viikon ajan 60+ KuntoStartti-ryhmäläiset ovat treenanneet fysioterapeutti Elina Ylijoen ohjauksessa ja saaneet yksilöllistä valmennusta laitteiden käyttöön oman kunto-ohjelman mukaisesti. Jokaiselle ryhmäläiselle on jakson aluksi tehty kuntokartoitus, jolla on mitattu lähtötaso niin lihasvoimassa kuin kestävyyskunnossa. Tämän pohjalta on laadittu henkilökohtainen kunto-ohjelma, jolla tähdätään parannuksiin juuri niillä osa-alueilla, joissa heikkouksia ilmeni.

Nyt ryhmäläisillä alkaa omatoimisen kuntoilun jakso, joka kestää tammikuulle saakka. Fysioterapeutti on yhteydessä kuntoilijoihin kerran kuukaudessa tsempaten ja ohjaten mahdollisissa ongelmatilanteissa. Jakson ohjelma sisältää 2 kertaa viikossa voimaharjoittelua ja 3 kestävyyskuntoharjoittelua, joihin Elina on laatinut kirjalliset ohjeet. Omatoimisen jakson jälkeen ryhmäläiset palaavat vielä uuteen kuntokartoitukseen, jolloin mitataan 60+ KuntoStartti -valmennuksen lopullinen teho.

Kysyimme muutamilta ryhmän naisjäseniltä tunnelmia viiden viikon ohjatun jakson jälkeen.

Miksi liityit 60+ KuntoStartti-ryhmään?

Anneli: Aloitus ryhmänä oli minulle tärkeää. Tuntui, että oma innostus liikuntaan oli lopahtanut ja ryhmästä halusin saada uutta innostusta. Halusin myös saada tietoa koko kuntotasostani.

Marja-Riitta: Olen jäänyt vasta eläkkeelle ja sen kunniaksi liityin mukaan. Nyt minulla on enemmän aikaa panostaa omaan hyvinvointiin ja ryhmään pääsi päiväsaikaan. Täällä käynti on ollut päivän piristys. Olen saanut muutenkin liikuntaan uutta puhtia, kotona oleva kuntopyöräkin on otettu käyttöön nurkista pölyyntymästä.

Leena: Kuntokartoitus oli pääsyy tulla ryhmään. Kuntosaleja on muillakin, mutta testaus on tärkeää. Testien pohjalta olen saanut fysioterapeutilta konkreettisia neuvoja. Esimerkiksi kestävyyskuntoani olen lähtenyt parantamaan pidentämällä sauvakävelylenkkiäni puolesta tunnista 45 minuuttiin.

Aili: Yksilöllinen ohjaus oli minulle tärkeintä. Kuntosalilla en ole koskaan käynyt ja ohjatusti hommasta pääsi paremmin jyvälle.

Minkä arvosanan annatte valmennukselle kokonaisuutena?

Kaikki naiset päätyivät yhteistuumin kouluarvosanaan 9. Kaikki olivat myös sitä mieltä, että Caritaksen kuntosalille oli helpompi lähteä kuin tavalliselle kuntosalille, jossa pääosa muista asiakkaista on nuoria. Täällä ei naisten mukaan kokenut lainkaan olevansa tiellä, ja tunnelma tiloissa on rauhallinen ja leppoisa. Ryhmän he kokivat mukavaksi ja lopuksi naiset toteavatkin ”Kai me nyt jossain nähdään vielä?”. Elina ehdottaa, että ryhmäläiset sopivat jonkin kuntosalin yleisövuoroista kaikkien yhteiseksi voimaharjoittelupäiväksi. Tässä kiteytyi juuri pienryhmävalmennuksen voima; yhdessä tehden saa liikunnasta ”kaupan päälle” sosiaalista kanssakäymistä, lisämotivaatiota ja iloa!

Jos sinäkin haluat mukaan ohjattuihin liikuntaryhmiin,
soita 044 468 4271 tai lue lisää nettisivuiltamme.
Uusia ryhmiä käynnistyy koko ajan!