Kesä on toimistotyöntekijän palautumisaikaa

14072016

toimisto

Tietokoneella istuminen aiheuttaa keholle ja lihaksille monenlaisia vaivoja. Kesäloma on toimistotyöläiselle hyvä aika lähteä liikkeelle ja antaa lihasten palautua yksitoikkoisesta istumatyöstä.

Caritas Kuntoutuksen työfysioterapeutti Jaana Karjalainen suosittelee kesäloman ajaksi kropalle huoltavaa ja monipuolista liikuntaa. ”Näyttöpäätetyön staattinen istuma-asento tulisi saada loman aikana rikottua. Huonossa ja staattisessa istuma-asennossa lihakset jännittyvät ja niiden verenkierto heikkenee, jolloin kehon tuottamat kuona-aineet jäävät lihaksiin aiheuttaen niissä kipua”, Jaana kertoo.

Neuvona on yksinkertaisesti lähteä liikkeelle: ”Liikunnan ei välttämättä tarvitse olla rankkaa kuntosaliharjoittelua, vaan esimerkiksi uinti ja kävely ovat hyviä lajeja. Myös hyötyliikunta auttaa ja esimerkiksi kevyet pihatyöt ovat yksi parhaista keinoista staattisen lihasjännityksen katkaisemiseksi.”, Jaana lisää.

Työpäivän aikana hartiakipuja ehkäiseviä liikkeitä

Näyttöpäätetyöskentelijän lihaskivut syntyvät usein huonosta istuma-asennosta, jolloin helposti istutaan etukumarassa. Etukumara-asento aiheuttaa kireyttä muun muassa rintalihaksissa ja niska-hartiaseudussa. Yleisesti pitäisi kiinnittää enemmän huomiota työergonomiaa. Jaana suosittelee, että lihasten kiristymistä pyrittäisiin ennaltaehkäisemään myös loman jälkeen aktiivisesti työpäivien aikana.

”Hyvä muistisääntö on nousta penkistä ylös kerran tunnissa ja pitää 2-5 minuutin jaloittelupaussi. Omaa työtä kannattaa tauottaa ja kahvitauon voi pitää vaikka seisaallaan. Tauon aikana voi tehdä venyttäviä ja avaavia liikkeitä yläkropalle.”, Jaana sanoo.

Kireiden lihasten taltuttamiseen voit ottaa avuksi myös Caritas Kuntoutuksen fysioterapeutit, joilta saat juuri sinulle sopivaa kuntoutusta.