Monipuoliset fysioterapiapalvelut

Yleisimpiä syitä, joiden vuoksi asiakas hakeutuu fysioterapiaan, ovat niska- tai selkäkivut, nivelten kivut ja ylirasituksesta tai virheasennosta johtuvat toiminnalliset ongelmat. Fysioterapialla pyritään kivun lievittämiseen, nivelen liikkuvuuden lisäämiseen, lihasjännityksen vähentämiseen sekä lihaskunnon lisäämiseen ja siten työ- ja toimintakyvyn palautumiseen. Fysioterapialla luodaan myös edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, jolla voidaan ehkäistä ongelmien uusiutumista.

Me Caritaksessa huolehdimme, että saat juuri sinulle sopivaa kuntoutusta.

Palvelumme

+ TULE-fysioterapia

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat joka viidettä työikäistä ja useampaa kuin joka kolmatta eläkeläistä. Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinten sairaus. Yleisimpiä syitä TULE-fysioterapiaan hakeutumiselle ovat nivelten ja tukirangan ongelmat, esimerkiksi olkapää-, niska- ja selkäkivut. Fysioterapialla voidaan hoitaa jo olemassa olevia oireita ja ennaltaehkäistä niiden pahenemista ja näin parantaa asiakkaan työ- tai toimintakykyä.

+ Neurologinen fysioterapia

Tarkoitettu henkilöille, joilla on neurologinen sairaus tai vamma, kuten aivoverenkiertohäiriön jälkitila, selkäydin- tai aivovamma, MS-tauti, Parkinsonin tauti, epilepsia tai CP-vamma. Tarkoituksena on edistää tai ylläpitää kuntoutujan itsenäistä toiminta- ja liikuntakykyä. Menetelminä käytetään mm. liikehoitoja, voima-, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia, liikemallien opettelua, rentoutusta ja siirtymisten sekä liikkumisen harjoittelua eri apuvälineiden avulla. Apuvälinearviot ja suositukset kuuluvat usein osaksi kuntoutusprosessia.

Fysioterapeuttitiimissämme työskentelee Bobath- koulutuksen käyneitä terapeutteja, jotka ovat erikoistuneet neurologisten asiakkaiden kuntoutukseen.

Fysioterapia voidaan toteuttaa Caritaksen kuntoutustiloissa tai kotikäynteinä kuntoutujan kotona tai palvelukodissa. Hyödynnämme kuntoutuksessa kuntosaliamme ja terapia-allastamme, jotka tarjoavat erinomaiset puitteet fyysiseen harjoitteluun.

+ Työfysioterapia

Työfysioterapeutti tutkii ja arvioi fyysistä toimintakykyä työn näkökulmasta ja antaa ohjeita työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen ja edistämiseen mm. opastamalla työntekijää valitsemaan hänen työhönsä parhaiten sopivat, vähiten tuki- ja liikuntaelimistöä kuormittavat työasennot ja -tavat. Fysioterapialla luodaan myös edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, jolla voidaan ehkäistä ongelmien uusiutumista.

Työterveysasiakkaidemme Tules-kuntoutusryhmien esite: Työterveyshuollon ryhmät

+ Ikäihmisen fysioterapia

Säännöllisellä tasapaino- ja lihasvoimaharjoittelulla voidaan ehkäistä kaatumisia ja pitää yllä arkielämässä tarvittavaa lihasvoimaa. Fysioterapiaan sisältyy omatoimiseen liikkumiseen motivoiminen. Kuntoutujalle suunnitellaan kotiharjoitteluohjelma, jotta löydetään parhaat mahdolliset keinot tukea liikunta- ja toimintakykyä myös kodin- tai palvelukodin arjessa.

+ Allasterapia

Hyödynnetään muun muassa neurologisten kuntoutujien, tuki- ja liikuntaelinsairaiden sekä ikääntyneiden fysioterapiassa. Harjoittaa muun muassa lihasvoimaa, nivelliikkuvuuksia ja tasapainoa. Tehokas keino hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskyvyn lisäämiseen sekä lihasjännitysten rentouttamiseen.

Caritas Kuntoutuksen asiakkaiden käytössä on oma terapia-allas, joka on varustettu hissillä. Tiloissa on lisäksi viihtyisät ja esteettömät sauna- ja pukuhuonetilat.

+ Lymfaterapia

Kivuton hoitomuoto, jonka tavoitteena on tehostaa kehon imunestekiertoa. Käytetään mm. sädehoidon ja leikkausten, kroonisten sairauksien kuten reuman, fibromyalgian sekä ruusun jälkihoitoon. Lymfaterapialla on saatu myös hyviä hoitotuloksia laskimoiden vajaatoiminnasta liittyvän turvotuksen ja säärihaavojen hoidossa. Hoitojakso voi sisältää myös tukisukkien tai tukihihan hankinnan.

+ OMT-fysioterapia

OMT:ssa (Ortopedinen manuaalinen terapia) tutkitaan, hoidetaan ja ennaltaehkäistään nivelissä, lihaksissa ja tukirangassa esiintyviä toimintahäiriöitä ja kipuja. Kivun syyn sekä toimintahäiriöiden kartoittaminen ovat OMT-fysioterapeuttien erikoisosaamisaluetta.

OMT-fysioterapiassa käytetään manuaalisia käsittelyjä kuten erilaisia lihas- ja nivelkäsittelyjä sekä hermokudoskäsittelyjä. Lisäksi kuntoutujalle annetaan yksilölliset ohjeet ja harjoitteet omatoimiseen harjoitteluun, joilla kipuja voi lievittää ja ennaltaehkäistä niiden uusiutumista.

Ajanvaraus OMT-fysioterapeutille numerosta 050 520 2383.

Juuri sinulle, lähellä sinua

Olemme palveluntuottajana muun muassa seuraaville tahoille, joiden maksusitoumuksella voi tulla kuntoutusasiakkaaksemme:

• Oulun kaupunki,
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri,
  • Veteraanijärjestöt ja säätiöt,
  • Valtiokonttori,
  • KELA.

Meille voi tulla myös itse maksavana asiakkaana lääkärin SV-lähetteellä tai ilman lähetettä. Työfysioterapeutin vastaanotolle voi tulla joko työterveyshuollon kautta tai lääkärin SV-lähetteellä.

Käytössämme on KELA:n suorakorvaus. Poikkeus on lymfaterapia, josta voi saada korvauksen laajan kirurgisen toimenpiteen, sädehoidon, kroonisen infektion ja imusuoniston kehityshäiriön hoidoissa.

Caritas Kuntouksen fysioterapia voidaan toteuttaa joko Caritaksen kuntoutustiloissa tai kotikäynteinä tai palvelukodissa.