Monipuoliset fysioterapiapalvelut

Parempaa toimintakykyä asiantuntijan avulla

Fysioterapian tarkoituksena on edistää tai ylläpitää itsenäistä toiminta- ja liikuntakykyä asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden.

Yleisimpiä syitä, joiden vuoksi asiakas hakeutuu fysioterapiaan, ovat niska- tai selkäkivut, nivelten kivut ja ylirasituksesta tai virheasennosta johtuvat toiminnalliset ongelmat. Fysioterapialla pyritään kivun lievittämiseen, nivelen liikkuvuuden lisäämiseen, lihasjännityksen vähentämiseen sekä lihaskunnon lisäämiseen ja siten toimintakyvyn palautumiseen. Fysioterapialla luodaan myös edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, jolla voidaan ehkäistä ongelmien uusiutumista. Apuvälinearviot ja suositukset kuuluvat osaksi kuntoutusprosessia.

Fysioterapia toteutetaan Caritaksen kuntoutustiloissa tai kotikäynteinä kuntoutujan kotona. Kuntosalimme ja terapia-altaamme tarjoavat erinomaiset puitteet fyysiseen harjoitteluun.

Me Caritaksessa huolehdimme, että saat juuri sinulle sopivaa kuntoutusta.

+ TULE-fysioterapia

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat joka viidettä työikäistä ja useampaa kuin joka kolmatta eläkeläistä. Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinten sairaus. Yleisimpiä syitä TULE-fysioterapiaan hakeutumiselle ovat nivelten ja tukirangan ongelmat, esimerkiksi olkapää-, niska- ja selkäkivut. Fysioterapialla voidaan hoitaa jo olemassa olevia oireita ja ennaltaehkäistä niiden pahenemista ja näin parantaa asiakkaan työ- tai toimintakykyä.

+ Neurologinen fysioterapia

Tarkoitettu henkilöille, joilla on neurologinen sairaus tai vamma, kuten aivoverenkiertohäiriön jälkitila, selkäydin- tai aivovamma, MS-tauti, Parkinsonin tauti, epilepsia tai CP-vamma. Tarkoituksena on edistää tai ylläpitää kuntoutujan itsenäistä toiminta- ja liikuntakykyä. Menetelminä käytetään mm. liikehoitoja, voima-, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia, liikemallien opettelua, rentoutusta ja siirtymisten sekä liikkumisen harjoittelua eri apuvälineiden avulla. Apuvälinearviot ja suositukset kuuluvat usein osaksi kuntoutusprosessia.

Fysioterapeuttitiimissämme työskentelee Bobath- koulutuksen käyneitä terapeutteja, jotka ovat erikoistuneet neurologisten asiakkaiden kuntoutukseen.

Fysioterapia voidaan toteuttaa Caritaksen kuntoutustiloissa tai kotikäynteinä kuntoutujan kotona tai palvelukodissa. Hyödynnämme kuntoutuksessa kuntosaliamme ja terapia-allastamme, jotka tarjoavat erinomaiset puitteet fyysiseen harjoitteluun.

+ OMT-fysioterapia

OMT:ssa (Ortopedinen manuaalinen terapia) tutkitaan, hoidetaan ja ennaltaehkäistään nivelissä, lihaksissa ja tukirangassa esiintyviä toimintahäiriöitä ja kipuja. Kivun syyn sekä toimintahäiriöiden kartoittaminen ovat OMT-fysioterapeuttien erikoisosaamisaluetta.

OMT-fysioterapiassa käytetään manuaalisia käsittelyjä kuten erilaisia lihas- ja nivelkäsittelyjä sekä hermokudoskäsittelyjä. Lisäksi kuntoutujalle annetaan yksilölliset ohjeet ja harjoitteet omatoimiseen harjoitteluun, joilla kipuja voi lievittää ja ennaltaehkäistä niiden uusiutumista.

+ Työfysioterapia

Työfysioterapeutti tutkii ja arvioi fyysistä toimintakykyä työn näkökulmasta ja antaa ohjeita työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen ja edistämiseen mm. opastamalla työntekijää valitsemaan hänen työhönsä parhaiten sopivat, vähiten tuki- ja liikuntaelimistöä kuormittavat työasennot ja -tavat. Fysioterapialla luodaan myös edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, jolla voidaan ehkäistä ongelmien uusiutumista.

Työterveysasiakkaidemme Tules-kuntoutusryhmien esite: Työterveyshuollon ryhmät

+ Ikäihmisen fysioterapia

Säännöllisellä tasapaino- ja lihasvoimaharjoittelulla voidaan ehkäistä kaatumisia ja pitää yllä arkielämässä tarvittavaa lihasvoimaa. Fysioterapiaan sisältyy omatoimiseen liikkumiseen motivoiminen. Kuntoutujalle suunnitellaan kotiharjoitteluohjelma, jotta löydetään parhaat mahdolliset keinot tukea liikunta- ja toimintakykyä myös kodin- tai palvelukodin arjessa.

+ Allasterapia

Hyödynnetään muun muassa neurologisten kuntoutujien, tuki- ja liikuntaelinsairaiden sekä ikääntyneiden fysioterapiassa. Harjoittaa muun muassa lihasvoimaa, nivelliikkuvuuksia ja tasapainoa. Tehokas keino hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskyvyn lisäämiseen sekä lihasjännitysten rentouttamiseen.

Caritas Kuntoutuksen asiakkaiden käytössä on oma terapia-allas, joka on varustettu hissillä. Tiloissa on lisäksi viihtyisät ja esteettömät sauna- ja pukuhuonetilat.

Juuri sinulle, lähellä sinua

Olemme palveluntuottajana muun muassa seuraaville tahoille, joiden maksusitoumuksella voi tulla kuntoutusasiakkaaksemme:

• Oulun kaupunki,
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri,
  • Veteraanijärjestöt ja säätiöt,
  • Valtiokonttori,
  • KELA.

Meille voi tulla itse maksavana asiakkaana lääkärin SV-lähetteellä tai ilman lähetettä. Työfysioterapeutin vastaanotolle voi tulla joko työterveyshuollon kautta tai lääkärin SV-lähetteellä.

Käytössämme on KELA:n suorakorvaus.

Caritas Kuntouksen fysioterapia voidaan toteuttaa joko Caritaksen kuntoutustiloissa tai kotikäynteinä tai palvelukodissa.

• Kiinnostuitko palvelusta? Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.

• Käytämme antamiasi tietoja vain siihen tarkoitukseen, joka yhteydenottopyynnössä on ilmoitettu
  • Henkilötietojen käsittelyssä noudatamme EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (2016/679). Lisätietoja Caritaksen henkilötietojen käsittelystä löydät tietosuojaselosteistamme (linkki sivun alalaidassa).