Amerikkalainen jalkapallo haastaa sekä älyllisesti että fyysisesti

02082016

Caritaslaiset harrastaa – Juttusarjassa caritaslaiset kertovat harrastuksistaan ja niihin liittyvistä turvallisuusseikoista.

_DM39517

Kuva: Jukka Dahl

Amerikkalainen jalkapallo on joukkuelaji, jossa yhdistyvät taktiset kuviot sekä fyysiset kontaktit. Se tarjoaa lajin harrastajalle sekä fyysistä että älyllistä haastetta. Lajin suosio on kasvanut Suomessa viime vuosien aikana hurjasti – eikä pelkästään miesten kesken. Naisten osalta Suomessa pelataan kolmea eri sarjaa ja joukkueitakin on jo yli parikymmentä.

Caritas Kuntoutuksen fysioterapeutti Minna Moisanen kertoo harrastaneensa viitisen vuotta amerikkalaista jalkapalloa. ”Eräs kaveri harrasti lajia ja houkutteli minut mukaan. Osallistuin peruskurssille ja sillä tiellä ollaan edelleen”.

Moni saattaa lajissa pelätä sen fyysisyyttä ja tietämätön voi luulla, että lajissa menestyäkseen täytyy olla suurikokoinen. ”Todellisuudessa amerikkalaisessa jalkapallossa tarvitaan monenlaisia pelaajia. Tarvitaan sekä ketteriä ja nopeita pelaajia, hyviä heittäjiä ja taklaajia.”

”Pakollisia varusteita ovat muun muassa kypärä, hartiasuojat, reisisuojat, lonkkasuojat, häntäluusuoja ja polvisuojat, joista kypärä on tärkein. Lisäsuojuksina voi käyttää esimerkiksi hanskoja, selkäsuojia ja kylkisuojia. Aluksi varusteet saattavat tuntua raskaalta päällä, mutta niihin tottuu.” Minna kertoo. Kypäristä on tehty turvallisuustutkimusta ja niitä on arvioitu niiden turvallisuuden perusteella ja jaettu turvallisuusluokituksiin.

Hyvä tekniikka ehkäisee loukkaantumisilta

”Amerikkalainen jalkapallo on hyvin tekninen laji, vaikkei se siltä saata ulkopuoliselle näyttääkään. Tekniikka suojaa pelaajaa parhaiten loukkaantumisilta ja tekniikkaosaamiseen panostetaan eniten myös harjoituksissa. Myös hyvä lihaskunto ehkäisee loukkaantumisilta. Mustelmat ovat arkipäivää, mutta näin on monessa muussakin lajissa”, Minna sanoo.

Minna kannustaa lajista kiinnostuneita lähtemään rohkeasti mukaan. Pelikauden jälkeen joukkue pyytää uusia pelaajia mukaan treeneihin ja syksyllä halukkaat voivat jatkaa peruskurssille, jossa harjoitellaan kaikkia pelipaikkoja etsien kunkin pelaajan omia vahvuuksia. Kontaktin ottamista harjoitellaan asteittain ja kaikki saavat edetä sen suhteen oman tahdin mukaan.

Suomessa on vuodesta 2008 lähtien pelattu naisten osalta amerikkalaista jalkapalloa täyskontaktina. ”Sitä ennen lajia pelattiin niin sanotusti semi-kontaktina joka muistuttaa amerikkalaisen jalkapallon ja lippupallon välimuotoa.”, Minna lisää.